Institutiile de credit prefera 'razboiul' cu clienti
Data publicarii: 01-03-2013 | Finante-Banci
Bancile reprezinta, la momentul actual, principalul impediment in procesul de mediere, a declarat presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), Tudor Tatu. Potrivit acestuia, chiar daca institutiile financiare declara public ca sustin medierea ca metoda de solutionare a conflictelor, in realitate, acestea prefera sa vanda direct creantele recuperatorilor. O alta problema o reprezinta lipsa de informare a populatiei cu privire la ce este, in fapt, medierea bancara, dovada facand faptul ca, din 15 februarie, s-au inregistrat doar patru solicitari la nivel national.
Daniel Harmanescu: Care este afluxul de solicitari de mediere bancara incepand cu 15 februarie?
Tudor Tatu: In intervalul scurs de la 15 februarie si pana in prezent, fluxul de cereri de mediere bancara este unul scazut, la nivel national inregistrandu-se doar patru astfel de solicitari din partea clientilor bancilor. Aceste cereri sunt in lucru, urmand a se intreprinde toate masurile legale de catre mediatori, membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), pentru rezolvare.
Din 15 febuarie 2013, atat clientii bancilor, cat si bancile sunt obligate sa participe la o sedinta de informare privind medierea, ca procedura prealabila deschiderii unui proces la instanta de judecata. In cazul in care reclamantul refuza sau nu se prezinta la o sedinta de informare despre mediere, anterior introducerii cererii de chemare in judecata sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop, instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila. Procedura de informare este gratuita, iar reclamantului i se elibereaza un certificat de informare pe care il depune la instanta odata cu cererea de chemare in judecata. De asemenea, conform OUG nr. 4/2013, incepand cu data de 1 august a.c. se vor aplica sanctiuni pentru neprezentarea sau refuzului prezentarii reclamantului la sedinta de informare.
In opinia dvs., procedura de mediere este corect reglementata de legislatia in vigoare?
De cand am infiintat UMB am depus o activitate permanenta de promovare a medierii in randul clientilor institutiilor bancare sau nebancare (IFN), cat si in randul personalului acestora din urma. In pofida eforturilor depuse, disputele din domeniul bancar raman un teritoriu unde medierea patrunde foarte greu. Specificul acestui tip de spete necesita, in opinia mea, alte modele de abordare. Aici ma refer la faptul ca ar trebui inlocuita prin lege metoda medierii facilitative, prevazuta in prezent in lege, cu metoda medierii evaluative, care da posibilitatea mediatorului sa evalueze cazul din punct de vedere juridic si sa emita recomandari legale pe care partile pot sau nu sa le insuseasca.
Clientii bancilor, in majoritate necunoscand legislatia in domeniul juridic si financiar-bancar, au mari dificultati in a-si sustine opiniile, fiind introdusi in discutii de catre reprezentantii imputerniciti ai bancilor pe cai necunoscute lor, iar mediatorul este pus in imposibilitatea de a interveni din cauza acestei metode de mediere facilitativa in care partile sunt cele care gasesc solutiile si care poate reprezenta un esec al debitorului aflat in dificultate. Din practica, in toate cazurile debitorul persoana fizica a dorit sa-i fie data o solutie, nu sa-si gaseasca singur solutia, iar in majoritatea cazurilor, clientii bancilor care au apelat la mediere nu au putut sa sustina financiar un avocat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România