Institutiile de credit prefera 'razboiul' cu clienti
Data publicarii: 01-03-2013 | Finante-Banci
Bancile reprezinta, la momentul actual, principalul impediment in procesul de mediere, a declarat presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), Tudor Tatu. Potrivit acestuia, chiar daca institutiile financiare declara public ca sustin medierea ca metoda de solutionare a conflictelor, in realitate, acestea prefera sa vanda direct creantele recuperatorilor. O alta problema o reprezinta lipsa de informare a populatiei cu privire la ce este, in fapt, medierea bancara, dovada facand faptul ca, din 15 februarie, s-au inregistrat doar patru solicitari la nivel national.
Daniel Harmanescu: Care este afluxul de solicitari de mediere bancara incepand cu 15 februarie?
Tudor Tatu: In intervalul scurs de la 15 februarie si pana in prezent, fluxul de cereri de mediere bancara este unul scazut, la nivel national inregistrandu-se doar patru astfel de solicitari din partea clientilor bancilor. Aceste cereri sunt in lucru, urmand a se intreprinde toate masurile legale de catre mediatori, membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), pentru rezolvare.
Din 15 febuarie 2013, atat clientii bancilor, cat si bancile sunt obligate sa participe la o sedinta de informare privind medierea, ca procedura prealabila deschiderii unui proces la instanta de judecata. In cazul in care reclamantul refuza sau nu se prezinta la o sedinta de informare despre mediere, anterior introducerii cererii de chemare in judecata sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop, instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila. Procedura de informare este gratuita, iar reclamantului i se elibereaza un certificat de informare pe care il depune la instanta odata cu cererea de chemare in judecata. De asemenea, conform OUG nr. 4/2013, incepand cu data de 1 august a.c. se vor aplica sanctiuni pentru neprezentarea sau refuzului prezentarii reclamantului la sedinta de informare.
In opinia dvs., procedura de mediere este corect reglementata de legislatia in vigoare?
De cand am infiintat UMB am depus o activitate permanenta de promovare a medierii in randul clientilor institutiilor bancare sau nebancare (IFN), cat si in randul personalului acestora din urma. In pofida eforturilor depuse, disputele din domeniul bancar raman un teritoriu unde medierea patrunde foarte greu. Specificul acestui tip de spete necesita, in opinia mea, alte modele de abordare. Aici ma refer la faptul ca ar trebui inlocuita prin lege metoda medierii facilitative, prevazuta in prezent in lege, cu metoda medierii evaluative, care da posibilitatea mediatorului sa evalueze cazul din punct de vedere juridic si sa emita recomandari legale pe care partile pot sau nu sa le insuseasca.
Clientii bancilor, in majoritate necunoscand legislatia in domeniul juridic si financiar-bancar, au mari dificultati in a-si sustine opiniile, fiind introdusi in discutii de catre reprezentantii imputerniciti ai bancilor pe cai necunoscute lor, iar mediatorul este pus in imposibilitatea de a interveni din cauza acestei metode de mediere facilitativa in care partile sunt cele care gasesc solutiile si care poate reprezenta un esec al debitorului aflat in dificultate. Din practica, in toate cazurile debitorul persoana fizica a dorit sa-i fie data o solutie, nu sa-si gaseasca singur solutia, iar in majoritatea cazurilor, clientii bancilor care au apelat la mediere nu au putut sa sustina financiar un avocat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut