Institutiile de credit prefera 'razboiul' cu clienti
Data publicarii: 01-03-2013 | Finante-Banci
Bancile reprezinta, la momentul actual, principalul impediment in procesul de mediere, a declarat presedintele Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), Tudor Tatu. Potrivit acestuia, chiar daca institutiile financiare declara public ca sustin medierea ca metoda de solutionare a conflictelor, in realitate, acestea prefera sa vanda direct creantele recuperatorilor. O alta problema o reprezinta lipsa de informare a populatiei cu privire la ce este, in fapt, medierea bancara, dovada facand faptul ca, din 15 februarie, s-au inregistrat doar patru solicitari la nivel national.
Daniel Harmanescu: Care este afluxul de solicitari de mediere bancara incepand cu 15 februarie?
Tudor Tatu: In intervalul scurs de la 15 februarie si pana in prezent, fluxul de cereri de mediere bancara este unul scazut, la nivel national inregistrandu-se doar patru astfel de solicitari din partea clientilor bancilor. Aceste cereri sunt in lucru, urmand a se intreprinde toate masurile legale de catre mediatori, membri ai Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB), pentru rezolvare.
Din 15 febuarie 2013, atat clientii bancilor, cat si bancile sunt obligate sa participe la o sedinta de informare privind medierea, ca procedura prealabila deschiderii unui proces la instanta de judecata. In cazul in care reclamantul refuza sau nu se prezinta la o sedinta de informare despre mediere, anterior introducerii cererii de chemare in judecata sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop, instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila. Procedura de informare este gratuita, iar reclamantului i se elibereaza un certificat de informare pe care il depune la instanta odata cu cererea de chemare in judecata. De asemenea, conform OUG nr. 4/2013, incepand cu data de 1 august a.c. se vor aplica sanctiuni pentru neprezentarea sau refuzului prezentarii reclamantului la sedinta de informare.
In opinia dvs., procedura de mediere este corect reglementata de legislatia in vigoare?
De cand am infiintat UMB am depus o activitate permanenta de promovare a medierii in randul clientilor institutiilor bancare sau nebancare (IFN), cat si in randul personalului acestora din urma. In pofida eforturilor depuse, disputele din domeniul bancar raman un teritoriu unde medierea patrunde foarte greu. Specificul acestui tip de spete necesita, in opinia mea, alte modele de abordare. Aici ma refer la faptul ca ar trebui inlocuita prin lege metoda medierii facilitative, prevazuta in prezent in lege, cu metoda medierii evaluative, care da posibilitatea mediatorului sa evalueze cazul din punct de vedere juridic si sa emita recomandari legale pe care partile pot sau nu sa le insuseasca.
Clientii bancilor, in majoritate necunoscand legislatia in domeniul juridic si financiar-bancar, au mari dificultati in a-si sustine opiniile, fiind introdusi in discutii de catre reprezentantii imputerniciti ai bancilor pe cai necunoscute lor, iar mediatorul este pus in imposibilitatea de a interveni din cauza acestei metode de mediere facilitativa in care partile sunt cele care gasesc solutiile si care poate reprezenta un esec al debitorului aflat in dificultate. Din practica, in toate cazurile debitorul persoana fizica a dorit sa-i fie data o solutie, nu sa-si gaseasca singur solutia, iar in majoritatea cazurilor, clientii bancilor care au apelat la mediere nu au putut sa sustina financiar un avocat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză